Știai că inteligența emoțională este o condiție sine qua non a succesului în leadership? Ei bine, Daniel Goleman ne prezintă în cartea sa Ce înseamnă să fii un lider bun, câteva aspecte esențiale pentru cei care își doresc să fie sau să recunoască liderii buni.
IQ-ul este și a fost studiat de-a lungul timpului de numeroși cercetători. Studiile ne arată că pentru a ocupa anumite poziții este nevoie de un nivel al coeficientului de inteligență peste medie. Cercetările realizate de Daniel Goleman arată că inteligența emoțională este de două ori mai importantă decât IQ-ul pentru atingerea performanței. Așadar, inteligența emoțională este esențială pentru a fi un lider bun.
Inteligența emoțională (IE), permite oamenilor de succes să se detașeze de restul. Cum se întâmplă acest lucru? Cum putem identifica dacă o persoană are un nivel ridicat al inteligenței emoționale?
Astăzi vom afla mai multe despre componentele inteligenței emoționale și ce abilități trebuie să analizăm la o persoană pentru a evalua nivelul inteligenței emoționale.
Inteligența emoțională are două componente ce reprezintă abilități de gestionare a sinelui (conștiința de sine și autocontrolul) și două componente ce sunt legate de capacitatea unei persoane de a gestiona relațiile cu ceilalți (empatia și abilitățile sociale).
Oamenii conștienți de sine își cunosc limitele, punctele forte, vorbesc deschis și la obiect despre emoțiile lor și sunt deschiși la critici constructive. Ce altceva îi caracterizează pe oamenii conștienți de sine? Simțul umorului autocritic, autoevaluarea într-un mod realist, încrederea în propriile forțe, activitățile realizate sunt în acord cu valorile personale și dau dovadă de sinceritate.
Autocontrolul este foarte important pentru un lider, deoarece contribuie la construirea unui mediu caracterizat de încredere și corectitudine. Așadar, productivitatea crește iar conflictele interne sunt reduse la minimum, el dezvoltă integritatea care este un atu pentru o organizație. Este foarte important și în competiții. Astăzi vorbim de schimbări care pot avea loc foarte repede, astfel că autocontrolul contribuie la o stare de confort în situații incerte, schimbătoare.
Un lider empatic ia în considerare sentimentele propriilor angajați și ține cont și de mai mulți factori atunci când ia anumite decizii. Există trei motive pentru care empatia are o importanță deosebită în zilele noastre: numărul de echipe din organizații a crescut, ritmul alert al globalizării și necesitatea de a păstra cei mai buni oameni în organizații. Oamenii empatici înțeleg subtilitățile limbajului corporal, astfel că pot înțelege mult mai ușor ce gândesc cu adevărat oamenii cu care interacționează și astfel pot ajuta o organizație.
Abilitățiile sociale contribuie la crearea unei rețea de contacte într-un mod facil. Persoanele cu abilități sociale dezvoltate sunt persoane pozitive, populare, persuasive. Un lider care bifează acest aspect reușește să aibă conexiunile potrivite la momentul oportun.
Conform lui Paul Wieseman de la Associated Press, companiile caută oameni care să aibă abilități precum: capacitatea de a lucra într-o echipă, adaptare la schimbare, comunicare transparentă și eficientă, ușurința de a interacționa cu oameni foarte diferiți și abilitatea de a rezolva probleme sub presiune printr-o gândire clară. Tu ai aceste abilități?
Te invit să îți evaluezi inteligența ta emoțională dar și a liderului din echipa ta. Nu uita, inteligența emoțională poate fi dezvoltată!