Am ajuns la capitolul 9 al Secretelor succesului liderului din tine.
Poate ai încercat pană acum să faci ceea ce ai citit în articolele inspirate din Dale Carnegie; poate nu. Poate ți s-a părut greu, poate ai văzut că rezultatele merită efortul depus.
Mai este un secret care ramane de împărtășit.
Din poziția în care ești – șef, lider, coordonator, mentor, părinte, frate sau sora mai mare, oricât de bun ai fi ocupând aceasta poziție și cât de iubit, tot trebuie să dai ordine, să recomanzi, să spui ce trebuie făcut sau că ceva trebuie făcut. Ai nevoie de ajutor de la cei din jurul tău, cu siguranță. Toți avem, orice rol am avea în societate sau ce funcție am avea.
Poate te simți bine dând “comenzi”, poate nu. În funcție de context și situație, acest lucru poate varia. Însă ai încercat vreodată să te pui în pielea celui din fața ta? Este foarte usor de făcut acest exercitiu, gândindu-te cum te simți tu când altcineva iți dă ție sarcini, sfaturi, termene limită.
Dale Carnegie și cu mine suntem de parere că cineva aflat în poziția de a primi sarcini, ordine și altele ca ele nu este cel mai fericit.
Însă pentru aceasta este scris acest capitol: pentru că lucrurile pot fi diferite. În funcție de modul în care este folosit tonul, cum sunt spuse cuvintele, ce transmite limbajul corpului, persoana care primește sarcini va reacționa diferit. Nu mă refer la a îndeplini sau nu sarcina, deși uneori și acest aspect poate fi discutat, ci la cum se simte persoana aceea și, implicit, cum va fi indeplinită sarcina și cum va suferi relația.
Dale Carnegie ne sugerează că întotdeauna să “ajutăm cealaltă persoană să se simtă fericită făcând lucrul pe care îl sugerăm.”
Putem contribui, indirect, la realizarea sarcinii de îndeplinit, prin atitudinea pe care i-o creăm persoanei care o va îndeplini.
Exemplele oferite de Dale Carnegie au legatură cu a face acea activitate să pară foarte importantă – dar nu a exagera sau a minți, ci doar a căuta și a aminti motivele pentru care cu adevarat este importantă; a oferi titluri sau a investi cu o anumită autoritate pe acel care va îndeplini sarcina.
O persoană care se va simți importantă va sări (apropo de articolele trecute) sus de tot, ca să își mențină această imagine, de persoană importantă, responsabilă și capabilă, cu adevarat – ceea ce va da o notă de lucru bine facut.
Suntem creativi și avem destui stimuli și experiență pentru a găsi și alte metode prin care să îmbunătațim experiența de a da un ordin și cea de a primi un ordin, a persoanei din fața noastră.
Gata cu pașii înspre a deveni lider. Mă întreb, acum, la ultimul, ce suntem – șefi sau lideri?
Numai bine, dragi viitori lideri!