Este ora 6:30 dimineața. M-am trezit devreme, pentru a înghiți ”broasca” zilei. O sarcină de serviciu. După ritualul de dimineață de rigoare, îmi iau laptopul în brațe și mă îndrept înspre masa din bucătărie, care mi-a devenit birou câteva ore pe zi, de când trăim vremuri pandemice și multe lucruri, printre care și munca mea, s-au mutat acasă.

Mă așez, îmi dau seama că am uitat agenda. Mă ridic, parcurg jumătate din apartament pentru  a o aduce și pe ea la muncă – a vrut să mă păcălească și să doarmă mai mult azi. Mă întorc și parcurg lista cu activitățile planificate de azi. Îmi doresc spor la treabă și mă apuc de lucru. Încep să butonez, îmi dau seama că laptopul nu servește internet în această dimineață. Mă duc la router să îi dau un restart bobârnac, să se trezească și el. Mă întorc, am rezolvat problema. Mai deschid câteva fișiere, câteva aplicații și sunt gata să încep. Dar, vai! Eu, nu și laptopul. Mă anunță că energia îi este pe ducă și se retrage curând. Hei, stai, te rezolv acum, cu niște cafea de laptop. Parcurg iarăși jumătate din apartament, ca să aduc cablul să conectez laptopul la sursa de energie. Of, de abia acum mă gândesc. Mai e ceva ce trebuie pregătit, ca să mă pot apuca de lucru?

 

Da, este un scenariu haios. Am exagerat puțin, dar de multe ori mi s-a întâmplat, măcar pe jumătate din cât am scris mai sus. Și ție? Iată o modalitate de a nu fi eficient. Un scenariu contrar titlului și temei capitolului de astăzi din cartea pe care o studiem, iar titlul spune așa: ”Pregătește-te cu atenție înainte de a începe”.

Cum ar fi trebuit să procedez, pentru ca să fiu eficientă și să nu irosesc energia de dimineață, timpul pe care l-am avut?

Dacă m-aș fi gândit de seara, aș fi putut duce laptopul ”la locul de munca” seara și să îl las conectat la sursa de energie. Mi-aș fi putut pregăti agenda și celelalte necesare, să nu mai umblu dimineața după ele. Înainte să mă așez la lucru, să fi dat un restart la router, pentru că știu că îi place să îmi joace feste. Cred că dacă aș fi procedat așa, aș fi câștigat minute bune și mi-aș fi consumat energie fizică și psihică direct pe ce aveam de lucrat. Cu siguranță aș fi fost mai eficientă!

Cât trăim, învățăm! Uneori din experiența noastră, și suntem cu atât mai înțelepți cu cât învățăm mai mult din experiențele altora.

Și azi, Brian Tracy ne învață să ne asigurăm dinainte de a începe că avem toate cele necesare desfășurării activității, că avem un mediu de lucru confortabil unei șederi îndelungate, că biroul nu este supraaglomerat cu lucruri care sunt de obicei pe un birou, dar care nu ne ajută cu nimic pentru ce avem noi de îndeplinit. Și un lucru de care mai avem nevoie, de încredere. O atitudine a unui om eficient, care în cele mai bune condiții, va îndeplini o sarcină cu succes.

Principiul mă duce din nou cu gândul la Stephen Covey și ”Ascute toporul”, una din cele șapte deprinderi ale persoanelor eficiente. Cu părere de rău trebuie să recunosc că m-am trezit degeaba la 6 dimineața, dacă aveam toporul neascuțit.

Este un îndemn practic, ușor de pus în aplicare. Să îl urmăm, dar, pentru a câștiga timp, energie și pentru a fi mai eficienți.

Să auzim de bine!