Bine te-am gasit astăzi, în ultima zi calendaristică de iarnă!

Cred că nu trebuie să explic în multe cuvinte ce am scris mai sus, pentru că este un fapt și este perceput la fel de către noi toți.
Dar ce se întâmplă atunci când încerc să explic ceva ce nu este un fapt așa de real și de general, un lucru care este perceput diferit, de la persoană la persoană?

Am scris în ultimele articole despre importanța formării deprinderii de a înțelege atunci când cineva ne vorbește. A înțelege empatic și într-un mod în care putem naște o influență, atunci când o dorim.

Dar sunt destule situații când noi dorim să fim înțeleși, să se accepte un punct de vedere pe care îl avem, să se aprobe o idee pe care o promovăm.

Chiar și atunci trebuie să începem tot cu a înțelege. După ce înțelegem, putem să căutăm să fim înțeleși. Dar și aceasta este o artă, un lucru care nu vine de la sine, ci trebuie pregatit.

Stephen Covey exemplifică situația în care avem nevoie de a fi înțeleși cu situația unei prezentări pe care o facem și care are nevoie să fie eficace pentru ca să putem primi înțelegere.
El consideră esența tacticii unei prezentări eficace trei concepte din antichitatea greacă: ethos, pathos, logos.

Ethos – credibilitatea pe care o avem în fața oamenilor, încrederea pe care o inspirăm, contul emoțional.

Pathos – latura empatică, capacitatea de a intra în rezonanță din punct de vedere afectiv cu ceea ce comunică altă persoană.

Logos – componenta rațională a prezentării/ modalității de comunicare.

Utilizate în aceeași ordine în care le-am enumerat, acestea ne pot ajuta să ne facem înțeleși. Ca și în capitolele anterioare, baza este caracterul: caracter – calitatea relațiilor – logica prezentării. De multe ori începem invers, cu logica prezentării, bizuindu-ne pe logică, argumentare, cuvinte. Dar sunt niște trepte care ne duc în vârf și pășind pe fiecare, la rândul ei, putem atinge vârful.

Suntem încurajați în această ultimă parte a capitolului despre Deprinderi Eficace: să folosim deprinderea a cincea (Încearcă mai întâi să înțelegi și apoi să fii înțeles) în prezentările pe care le avem de făcut. Dorește-ți rezultate benefice pentru toată lumea (paradigma câștig – câștig), fii profund convins de ideile tale și țineți cont de toate lucrurile cunoscute, dar mai ales de cei cărora le prezentați lucrurile.

Această deprindere, referitoare la înțelegere, este cu atât mai eficace, cu cât se află în sfera noastră de influență: putem coordona și controla în mod direct modul în care înțelegem și ajungem să fim înțeleși.

Este o deprindere pe care, dacă ajungem să o practicăm, avem ocazii multe să beneficiem de pe urma ei: de relații de calitate, de succes în afaceri, de încredere și credibilitate din partea celorlalți.

Acestea sunt ultimele rânduri scrise din acest capitol și îmi doresc ca și eu și tu să fi învățat din el cum să ascultăm empatic și cum să ne facem înțeleși. Este spre binele nostru!

O primăvară fericită vă doresc, plină de înțelegere!