Bine te-am regăsit, stimate coleg de lectură și experimentare a lucrurilor învățate de la vestiți autori pe care îi citim împreună!

Sunt curioasă de experiența ta cu ultimul articol. Eu mi-am amintit de el de multe ori în această săptămână care a trecut și am schimbat câteva lucruri în programul meu și în organizarea mea, conform recomandărilor domnului Covey.

Astăzi continuăm aprofundarea acestui subiect și încercăm să găsim utilități și mai practice și mai dese în viața noastră.

Covey vorbea și în paginile anterioare despre câteva generații de “management al timpului”.

Astfel, prima generație de management nu cunoștea noțiunea de “prioritate”: “Oferea note și liste de evidențe – “ce e de făcut”, care puteau fi parcurse și generau sentimentul împlinirii când erau bifate, rând pe rând.
Mă gândesc că găsesc această organizare primitivă și la mine, care sunt o persoană iubitoare de liste și listuțe și zâmbesc satisfacută de multe ori când am bifat și ducerea gunoiului și terminarea unui proiect de mult început. Ca și când ele ar avea aceeași importanță!

În următorul rând, Covey mă definește: “ineficace”! Producție puțină, un stil de viață care nu încurajează o producție mai bună.

A doua generație stăpânește ceva mai bine situațiile și nu este așa de mult mânată de influențe/ situații exterioare. Oamenii care acționează conform ideologiei generației a doua acordă timp planificării și anticipează proiecte. Însă tot nu folosesc noțiunea de “prioritate”. Realizările semnificative există, dar sunt puține și tendința este spre planificare.

A treia generație este mai actuală și avansată din punctul de vedere al eficienței. Valorile sunt identificate și luate în seamă și există stabilire de obiective, care sunt stabilite în funcție de priorități, pe zile.
La acest “pe zile” vede Covey o limitare a eficienței acestei generații, pentru că este mai greu de perceput și de avut viziunea pe termen lung.
Există priorități, dar sunt clasificate mai mult în funcție de urgență decât de importanță, ducând la tendința oamenilor de a se refugia în cadranul IV. (neimportant – neurgent)

Covey aduce în discuție nevoia unui instrument managerial, care să ajute cu adevărat la stabilirea priorităților și a activității, astfel încât cadranul II să ocupe mai mare parte din timp, generând, astfel, mai multe și mai bune rezultate care contează – care împlinesc obiectivele propuse.

“Obiectivul managementului cadranului II este de a ne organiza în mod eficace viața – dintr-un centru de principii sănătoase, cu misiunea noastră mereu prezentă în minte, concentrându-ne pe urgențe, dar și pe aspectele importante și menținând echilibrul între sporirea producției și capacitatea noastră de producție.” (Covey, 2011, p. 146)

Sunt enumerate 6 condiții care trebuie satisfăcute de noi, cei care vrem să ne organizăm în cadranul II:

  • Coerența: crearea unei unități între viziunea și misiunea noastră, între roluri și obiective; între priorități și planuri, între dorințe și disciplină. Este importantă prezența unei declarații de misiune, care să ne fie mereu sub priviri.
  • Echilibru: Între diferitele roluri, astfel încât să nu neglijăm aspecte importante cum sunt sănătatea, familia, pregătirea profesională, dezvoltarea personală; sau altele care sunt importante pentru noi.
  • Centrarea pe cadranul II: Covey recomandă organizarea săptămânală a timpului. Cheia este aceea de stabili care activități sunt prioritare, nu de a da prioritate proiectelor pe care le avem.
  • O dimensiune umană: Să ne raportăm la oameni, nu la planificări. Să gândim timpul în funcție de eficacitatea sa în relațiile interumane.
  • Flexibilitate: Instrumentul de planificare să fie slujitorul, nu stăpânul nostru. El trebuie realizat conform stilului nostru de viață, conform trebuințelor și particularităților pe care le avem.
  • Portabilitate: Să fie ușor de mânuit, de transportat. Să avem mereu la îndemână datele importante.

Nu știu dacă observi, dar, așa cum acum câteva săptămâni am învățat să redactăm o Misiune Personală, așa învățăm acum să ne creem un instrument eficient de managament al timpului, care să ne ajute să fim în cadranul II, de unde vom genera cele mai multe rezultate și de unde vom încheia cu succes proiectele de care ne ocupăm.

Pe data viitoare,

Să fim eficienți!