Bun găsit!
Am staționat săptămâna trecută asupra a cinci principii ale interacțiunilor umane.
Astăzi ne vom concentra asupra principiului câștig – câștig.
Acest principiu este considerat fundamentul succesului în relațiile interumane. Astăzi vom afla că el cuprinde cinci dimensiuni interdependente ale vieții:
1. Caracterul
Reprezintă temelia atitudinii câștig – câștig.
Acesta este clădit, la rândul lui, pe trei stâlpi:
- Integritatea – Covey o definește ca valoarea pe care ne-o dăm nouă înșine. Integritatea este menținută de primele trei deprinderi.
Integritatea se formează atunci când știm ce înseamnă pentru noi câștigul, atunci când ne putem lua angajamente față de noi înșine și față de alții și când le putem respecta. - Maturitatea – o definiție îmbrățișată de Covey este „abilitatea de a-ți exprima propriile sentimente și convingeri ținând cont de gândurile și sentimentele celorlalți”(Prof. Hrand Saxenian, Haarvard Business School) (Covey, 2011, p.204).
- Mentalitatea abundenței – Cu alte cuvinte, „există îndeajuns pentru fiecare”. Aceasta izvorăște dintr-un profund sentiment al siguranței și propriei valori. „Ce-i al tău e pus deoparte” e încă un dicton al persoanelor care au o mentalitate a abundenței.
2. Relațiile
Acestea sunt construite pe temelia caracterului. Ne amintim la acest subiect de contul bancar emoțional. Și încă o dată ni se amintește de importanța unor relații bazate pe încredere, credibilitate, respect.
3. Acordurile
Decurg din relații și oferă direcție modalității de lucru. Următoarele elemente trebuie să fie bine stipulate, pentru a avea acorduri câștig – câștig.
- Rezultatele dorite – ce și când trebuie să se întâmple;
- Liniile directoare – se stabilesc principiile, strategiile în cadrul cărora se vor obține rezultatele;
- Resursele – instrumente de sprijin (umane, materiale, tehnologice etc.) în procesul obținerii de rezultate;
- Administrarea responsabilităților – standardul executării și data evaluării;
- Consecințele – ce se va întâmpla în urma evaluărilor.
4. Sisteme
Aparțin organizației și ele susțin contractul câștig – câștig: și negocierea și evaluarea și premierea se fac după același mod de gândire: câștig – câștig. Îl folosim de la început până la sfârșit, fără să îl combinăm cu alte paradigme de gândire.
Toate sisteme dintr-o organizație (de calificare, de planificare, de comunicare, bugetar, informațional, de compensări) trebuie aliniate unei singure paradigme (câștig – câștig), pentru ca rezultatele să fie favorabile.
5. Metode
Dacă stabilim obiective de tip câștig – câștig, trebuie să folosim mijloace adecvate, tot de tip câștig – câștig.
Deprinderea a patra, Gândește câștig – câștig, este o mare provocare, poate cea mai mare de până acum și destul de dificil de înțeles, poate.
Răbdare, sârg și primele trei deprinderi cu siguranță ne vor ajuta să dobândim și această ultimă deprindere sau, ca să fiu mai realistă, să exersam suficient de mult principiile ei, astfel încât să o putem folosi cu rezultate bune în diferite situații din viața noastră personală sau profesională.
Ne recitim data viitoare, când urcăm treapta catre deprinderea a cincea.
Curioși care este?
Aflăm săptămâna viitoare, din „Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace”, sub semnătura domnului Stephen Covey.