Amână înțelept
Scriam la începutul acestei serii de articole că nu putem face toate lucrurile, niciodată nu vom termina tot ce am avea de făcut. De aceea, autorul cărții aduce în peisaj ideea de ”tergiversare creativă”.
Amână, dar nu spontan și inconștient, ci analizează înainte și lasă pe mai târziu sau pe niciodată acele activități/sarcini care nu aduc niciun câștig pentru obiectivul tău central sau vieții tale.
Fă diferența între priorități și non-priorități.
Învață să spui ”NU” – ”Am agenda plină.”
În timp ce majoritatea oamenilor amână sarcini grele, acele lucruri care nu le plac, tu ia decizia să amâni lucrurile fără valoare și ocupă-te de cele care sunt importante, chiar dacă grele.
Vom recapitula, în rândurile următoare, cum să ne ocupăm de acele sarcini care vor aduce o contribuție semnificativă la îndeplinirea obiectivelor noastre. Sau cum să mâncăm broaștele mari și urâte.
Începe ziua cu sarcina cea mai grea
Avem în acest moment formată o idee despre această soluție de combatere a tergiversării. Ca să fie totul și mai simplu, vă invit să facem o trecere în revistă a soluțiilor care ne ajută să ne deprindem să ”mâncăm broasca cea mai urâtă de dimineață”:
- La sfârșitul zilei de lucru întocmește o listă cu tot ce ai de făcut a doua zi;
- Revizuiește lista folosind metoda ABCDE, combinată cu regula 80/20. (Am scris despre ele în articole anterioare)
- Alege sarcina A-1, cea mai importantă, a cărei neîndeplinire va avea consecințe grave;
- Adună toate lucrurile care îți sunt necesare ca să te apuci de treabă și să o termini; așază-le în ordine, pregătite pentru a începe direct lucrul a doua zi dimineața;
- Fă-ți ordine pe masa de lucru, astfel încât a doua zi să fie acolo doar ”broasca”, așteptându-te;
- Impune-ți să te trezești, să te pregătești de lucru devreme, să intri în camera de lucru/ birou și să muncești fără întreruperi și fără să fii deranjat;
- Procedează așa timp de 21 de zile, până acest mod de lucru va deveni obicei și productivitatea ta va crește.
Rezolvând cea mai importantă sarcină de dimineață, vei primi energie în plus și dorința de a termina și celelalte sarcini. Te vei simți capabil, iar stima de sine va crește.
Porționarea
În cazul în care această broască este atât de mare și de imposibil de realizat, autorul sugerează tehnica ”felia de salam”. Așa cum un salam nu se mănâncă tot deodată, ci se taie felii, poți împărți și sarcina cea mare și grea în felii, pe care să le rezolvi pe rând, ca un puzzle pe care îl începi cu prima piesă și continui cu una câte una, până l-ai terminat.
Finalizarea unei felii îți va da ghes și îți va ”face poftă” să continui cu următoarea felie și mai curând și mai ușor decât ai crezut, vei avea totul finalizat.
Încă un lucru care poate fi porționat este timpul. Împărțirea timpului în intervale exacte este o altă tehnică de creștere a productivității. Aceasta presupune stabilirea de intervale de timp fixe, în care să te ocupi doar de o anumită sarcină: 60 de minute în care să suni clienți și nimic altceva; 30 de minute în care să scrii la un proiect la care lucrezi; 15 minute în fiecare zi în care să citești.
Respectând acest timp prestabilit în fiecare zi, vei face pași înainte și productivitatea va fi una notabilă.
Cred că aceste tehnici au valoare prin simplitatea lor. Nu trebuie să ții minte totul, nu trebuie să depui mari eforturi sau să fii un om foarte profund ca să înțelegi. Trebuie doar să decizi să încerci, să aplici. Fiecare tehnică într-o zi, iar dacă funcționează și ni se pare că a ajutat, o repetăm. Timp de o săptămână poate, altă tehnică. Funcționează?
Poate că pe multe dintre ele deja le aplicăm. Atunci provocarea este să vedem cum putem atinge un nivel și mai înalt de productivitate, folosindu-ne de care tehnică?
Vă doresc căutări cu sens și rezultatele se vor vedea!