Michael E. Gerber considerat un superstar al antreprenoriatului, ne vorbește în cartea sa The E-Myth Revisited despre rata de eșuare a afacerilor în America.  Conform statisticilor, situația este următoarea: 40% din afaceri eșuează în primul an, 80%  în primii cinci ani, și tot 80% în primii zece ani. Când citim aceste statistici și ne dorim să punem bazele unei afaceri, trebuie să ne gândim foarte atent ce ar trebui să facem pentru ca organizația noastră să nu fie una dintre afacerile care eșuează și cum am putea fi de cealaltă parte a baricadei.

Am citit de curând o carte care cred eu că ar trebui citită și cunoscută de toți cei care au sau visează să aibă o afacere. Cartea mi-a fost recomandată de colegii mei Cătalin și Adina, care au citit-o și le-a plăcut foarte mult. Ce pot să vă spun este că au avut mare dreptate: este o carte pe care o citești pe nerăsuflate, deoarece îți dorești să descoperi cât mai multe. Cartea Rework este scrisă de Jason Fried și David Heinemeier Hansson, doi oameni de succes din industria IT. Ei dețin o companie mică din punct de vedere al numărului de angajați, dar foarte mare din perspectiva produselor software create de ei și folosite de milioane de oameni din întreaga lume. Ei au pus bazele unor produse software foarte cunoscute precum: Basecamp, Highrise, Ruby on Rails… O să prezint în perioada ce urmează mai multe articole din această carte, cu speranța că ideile prezentate te vor ajuta să îți conduci echipa și afacerea într-o manieră diferită.

Una dintre ideile care mi-au plăcut foarte mult este cea legată de planurile de viitor, care în concepția lor sunt doar presupuneri. Ei consideră că planurile  trebuie făcute pe o perioadă scurtă (de câteva zile) dacă chiar ne dorim să ne facem planuri, dar nu un plan pentru un an sau pentru ani. De ce spun ei asta? Planurile te fac să trăiești în trecut, să urmezi anumite idei pe care le-ai avut în momentul în care ai gândit planul, iar deciziile trebuie să țină de prezent, de contextul actual. Sunt mult prea mulți factori implicați pe care nu-i putem controla noi.

Din păcate acest lucru nu se întâmplă doar în afaceri ci și pe plan personal. Am ajuns să nu mai trăim prezentul, deoarece permanent ne facem planuri pentru viitor și nu ne mai bucurăm de clipele trăite, așa că ajungem adesea să ignorăm realitatea. Ne putem stabili obiective, dar e riscant să ne facem planuri amănunțite. Un plan de proporții ar însemna să urmăm niște scenarii, niste instrucțiuni pe care le gândim în 2020 pentru 2030. De unde știm noi cum va fi atunci? De unde știm ce ne așteaptă în perioada aceea și cum ne schimbăm viziunea asupra lucrurilor? Putem să știm care va fi contextul social, economic, politic…? Nu! Astfel că ajungem să urmăm anumite planuri cu stictețe și nu observăm oportunitățile care ne înconjoară.

Așa cum am spus, eu cred că fiecare trebuie să ne gândim la viitor prin prisma unor obiective: îmi doresc o mașina – dar nu pot preciza ce tip de mașină pentru că ceea ce îmi doresc acum e foarte posibil să nu îmi mai doresc și la momentul în care o achiziționez; îmi doresc o afacere cu două puncte de lucru – de unde putem știi noi la început de drum că afacerea nu poate fi făcută de la un singur punct de lucru sau poate vom avea nevoie de puncte de lucru în mai multe zone pe glob. Autorii ne vorbesc și de extinderea unei companii și că valoarea unei organizații nu se măsoară în numărul de angajați sau în numărul punctelor de lucru deschise.

Este important să te dezvolți treptat, să descoperi cu timpul care este numărul ideal de angajați pentru compania ta. Angajările timpurii sau angajările în masă, fără a se baza pe o nevoie reală duc la moartea companiilor. Orice dezvoltare aduce cu ea costuri mai mari (chirie, salarii, infrastructură….) iar pentru o afacere aflată la început de drum înseamnă o greutate uneori imposibil de dus pe termen lung. Astfel că unele companii ajung să concedieze oameni, fapt ce atrage nemulțumiri, iar moralul celor rămași este afectat și riști să pierzi oameni valoroși care își vor căuta preventiv alte joburi sau ajungi să închizi afacerea.

Analizează foarte bine ceea ce îți dorești, fă pași mici și bucură-te de fiecare etapă în care te afli, ia decizii chiar înainte să faci ceva și nu cu mult timp înainte și nu uita: nu e o problemă dacă găsești o soluție din mers. Câte zeci de pagini cu planuri de viitor ai scrise prin agende sau prin foldere din PC ? Cum ți-ai imaginat afacerea și care este realitatea?

business plan